STATUT
FUNDACJI Rozwoju Edukacji Głuchych
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Fundacja pod nazwą Fundacja Rozwoju Edukacji Głuchych zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki zwany dalej Fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Agnieszkę Grosicką, w kancelarii notarialnej w Łodzi w dniu 26 marca 2014r. działa na podstawie polskiego prawa w szczególności przepisów ustawy z dnia 06 kwietnia 1984 roku o fundacjach (Dz. U. z 1991r. nr 46 poz. 203) oraz niniejszego Statutu.
§ 2
Fundacja uzyskuje osobowość prawną z dniem wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia.
§ 3
Siedzibą Fundacji jest Miasto Łódź
§ 4
- Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Czas trwania Fundacji jest nieokreślony.
- W zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
- W zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów Fundacja może powoływać oddziały i filie a także przystępować do spółek i fundacji. Realizacja zadań statutowych Fundacji może być prowadzona we współpracy z innymi podmiotami, w tym w szczególności poprzez wspieranie przez Fundację innych organizacji pożytku publicznego.
- Fundacja może być członkiem organizacji krajowych i zagranicznych o tych samych lub podobnych celach działania, może także inicjować oraz uczestniczyć w tworzeniu organizacji zrzeszających podmioty realizujące cele zbliżone do statutowych celów Fundacji, realizując tym samym postulaty idei partnerstwa publiczno – prywatnego.
- Dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działalność innych podmiotów prowadzących działalność zbieżną z celami Fundacji, w tym przede wszystkim Oddział Łódzki Polskiego Związku Głuchych.
- Fundacja może być członkiem wspierającym stowarzyszenia i inne organizacje.
- Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
- Nadzór nad działalnością Fundacji sprawuje Minister właściwy ds. edukacji.
§ 5
Fundacja ma prawo używania pieczęci zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 6
Fundacja może ustanawiać odznaczenia, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym realizacji celów statutowych Fundacji.
ROZDZIAŁ II
CELE I DZIAŁANIA FUNDACJI ORAZ SPOSOBY ICH REALIZACJI
§ 7
Celem Fundacji jest poprawa jakości i efektywności systemu oświaty, szkolnictwa wyższego
i szkoleń dla osób głuchych w Polsce oraz wprowadzenie edukacji dwujęzycznej dla osób głuchych w Polsce.
§ 8
- Fundacja realizuje swoje cele statutowe w Polsce i zagranicą poprzez:
1) prowadzenie projektów edukacyjnych lokalnych, ponadlokalnych oraz międzynarodowych
2) Prowadzenie szkół i form szkoleniowych dla osób głuchych i ich rodzin,
3) Kształcenie nauczycieli i tłumaczy polskiego języka migowego,
4) organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej i doradczej;
5) prowadzenie poradnictwa obywatelskiego, prawnego, pedagogicznego, psychologicznego oraz socjalnego
6) prowadzenie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem osób z uszkodzonym słuchem,
7) prowadzenie i organizowanie szkoleń, warsztatów, seminariów,
8) propagowanie idei integracji europejskiej,
9) wspieranie i organizowanie działań na rzecz edukacji dzieci, młodzieży i kształcenia ustawicznego osób dorosłych,
10) rozwijanie zainteresowań i wyrównywanie szans dzieci i młodzieży,
11) propagowanie i organizowanie wymiany międzykulturowej, w szczególności poprzez organizację wyjazdów, warsztatów, prelekcji,
12) organizowanie i prowadzenie działalności szkoleniowej w różnych formach szkolnych i pozaszkolnych w zakresie służącym realizacji celów określonych w niniejszym statucie,
13) wspieranie inicjatyw i projektów młodzieżowych grup nieformalnych,
14) wspieranie działań na rzecz przedsiębiorczości młodzieży i dorosłych,
15) prowadzenie i wspieranie działalności medycznej, opiekuńczej, oświatowo
– kulturalnej,
16) prowadzenie i wspieranie działalności w zakresie ochrony i promocji zdrowia oraz profilaktyki zdrowotnej i społecznej,
17) współpracę ze środkami masowego przekazu, z władzami lokalnymi
i samorządowymi oraz lokalnymi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi,
18) tworzenie sieci lokalnych i międzynarodowych,
19) organizowanie i finansowanie kolonii, wycieczek i obozów dla dzieci i młodzieży,
20) organizowanie imprez i zawodów sportowych,
21) opiekę i pomoc społeczną, działania charytatywne,
22) wspierające funkcjonowanie Fundacji i podległych jej podmiotów,
w szczególności administracyjno – koordynujące, księgowe i monitorujące, niezbędne do pozyskiwania i rozliczania otrzymanych środków finansowych,
23) prowadzenie działalności wydawniczej i informacyjno – promocyjnej, kampanii marketingowych, reklamowych, informacyjnych i społecznych w zakresie służącym realizacji celów określonych w niniejszym statucie,
24) oddziaływanie na zmiany legislacyjne na obszarze lokalnym i ogólnokrajowym
25) dostarczanie sprzętu rehabilitacyjnego i innych środków niezbędnych do życia i pracy osób niepełnosprawnych;
26) wspieranie osób niepełnosprawnych w przechodzeniu na otwarty rynek pracy;
27) pomoc w przystosowaniu stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych;
28) szkolenie i doskonalenie zawodowe osób niepełnosprawnych;
29) dostosowanie lokali mieszkalnych i innych obiektów do potrzeb osób niepełnosprawnych. - Działalność fundacji o której mowa w ust. 1 ma charakter niedochodowy.
§ 9
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą służącą realizacji jej celów statutowych. Fundacja nie działa w celu osiągnięcia zysku. Osiągany dochód będzie
w całości przeznaczany na realizację celów statutowych Fundacji oraz pokrywanie kosztów jej działalności.
ROZDZIAŁ III
MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI
§ 10
- Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 2 000,00 złotych (słownie: dwa tysiące złotych), a także inne prawa majątkowe i środki finansowe nabyte przez Fundację w toku działania.
- Realizacja celów fundacji finansowana jest z funduszu oraz z dochodów uzyskanych przez Fundację na zasadach przewidzianych w nin. statucie.
§ 11
Dochody Fundacji pochodzą z:
a) darowizn, spadków, zapisów,
b) sponsoringu,
c) dotacji, subwencji oraz grantów,
d) dobrowolnych darów pieniężnych i niepieniężnych osób trzecich,
e) dochodów ze zbiórek publicznych,
f) dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego,
g) wpływów z programów celowych,
h) ofiarności publicznej,
i) odsetek od wkładów na rachunkach bankowych,
j) dochodów z działalności gospodarczej.
§ 12
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd Fundacji może odrzucić spadek gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku przewyższa długi spadkowe.
§ 13
- Fundacja nie może udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań własnym majątkiem w stosunku do członków organów, wolontariuszy i pracowników oraz osób, z którymi pozostają oni w związku małżeńskim, wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
- Fundacja nie może przekazywać własnego majątku na rzecz członków organów, wolontariuszy i pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli to przekazanie następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Fundacja nie może zezwolić na wykorzystanie jej majątku na rzecz członków organów, wolontariuszy i pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że takie wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji.
- Fundacja nie może dokonywać zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji, wolontariusze
i pracownicy oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 14
- Zasady prowadzenia gospodarki finansowej i działalności gospodarczej Fundacji ustala Zarząd, muszą one być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa oraz niniejszym Statutem.
- Fundacja odpowiada całym swoim majątkiem za zobowiązania.
- Majątek Fundacji może być lokowany w prowadzonych przez Fundację przedsięwzięciach.
- Jeżeli będzie to wymagane przez przepisy prawa, przed rozpoczęciem działalności
w danym zakresie Fundacja uzyska wymagane zezwolenie, koncesje lub upoważnienie.
ROZDZIAŁ IV
ORGANY FUNDACJI
§ 15
- Organami Fundacji są Zarząd Fundacji i Rada Fundacji.
- Pierwszy Zarząd i Radę Fundacji wskazuje Fundator.
- Członkowie Zarządu mogą być zatrudnieni przez Fundację i otrzymywać z tego tytułu wynagrodzenie.
- Członkiem Zarządu Fundacji nie może być osoba, która była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Członkowie Rady Fundacji nie pobierają wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach tego organu z wyjątkiem zwrotu udokumentowanych wydatków z tytułu uczestnictwa
w pracach Rady, w tym kosztów podróży. - Fundacja nie może przekazywać majątku Fundacji na rzecz członków Zarządu Fundacji, członków Rady Fundacji lub pracowników Fundacji, oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
§ 16
- Rada Fundacji jest organem stanowiącym, kontroli i nadzoru, odrębnym od organu zarządzającego i nie podległym mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru oraz posiada uprawnienia inicjatywne i opiniodawcze.
- Rada składa się od 3 do 6 członków.
- W pierwszy skład Rady Fundacji wchodzą przedstawiciele wybrani przez Fundatora.
- Członkostwo w Radzie ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji, odwołania lub śmierci członka Rady.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach Rada Fundacji może odwołać członka Rady
i pozbawić go członkostwa na podstawie uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady Fundacji. - Członków Rady Fundacji wybiera Rada Fundacji na miejsce osób, które zrezygnowały z członkostwa lub utraciły członkostwo w Radzie.
- Członkowie Rady Fundacji:
a) nie mogą być członkami Zarządu Fundacji ani pozostawać z członkami Zarządu Fundacji w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
b) nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
c) za wykonywanie funkcji Członka Rady Fundacji oraz za udział w posiedzeniach członkowie Rady Fundacji nie otrzymują wynagrodzenia. - Przed powołaniem członków Rady Fundacji składają oni oświadczenia o spełnieniu wymogów określonych w ust. 7 pkt. a i b.
- Rada Fundacji wybiera przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.
§ 17
- Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku,
- Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu lub członka Rady Fundacji, zgłoszony na piśmie.
- O terminie posiedzenia Rady Fundacji i porządku obrad zawiadamia się wszystkich członków Rady Fundacji,
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów oddanych przy obecności przynajmniej 2/3 członków Rady, w razie równej ilości głosów rozstrzyga glos Przewodniczącego.
- Z posiedzeń Rady Fundacji sporządza się protokół.
- Szczegółowy tryb działania Rady Fundacji określa „Regulamin Rady Fundacji”.
§ 18
- Do zadań Rady Fundacji należy:
1) powoływanie i odwoływanie Prezesa i członków Zarządu,
2) podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalanie ich wynagrodzenia,
3) powoływanie Pełnomocnika do zawierania umów z członkami Zarządu Fundacji,
4) wytyczanie głównych kierunków działania Fundacji,
5) zatwierdzanie opracowanych przez Zarząd Fundacji programów działania Fundacji,
6) uchwalanie zmian statutu Fundacji,
7) podejmowanie uchwał w sprawie połączenia lub likwidacji fundacji ,
8) podejmowanie uchwał w sprawie utworzenia oddziałów fundacji. spółek oraz przystąpienia do spółek już istniejących,
9) ocena prawidłowego wykorzystywania majątku i środków finansowych fundacji.
10) ocena pracy Zarządu, przyjmowanie rocznych sprawozdań lub bilansu i udzielnie członkom zarządu absolutorium,
11) uchwalanie Regulaminu Rady Fundacji oraz zatwierdzanie proponowanego przez Zarząd Regulaminu Zarządu Fundacji .
12) ustalanie wynagrodzeń członków Zarządu Fundacji oraz wytycznych co do wysokości wynagrodzeń pracowników Fundacji oraz innych osób współpracujących z fundacją na podstawie umów cywilno-prawnych,
13) kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji,
14) wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez Zarząd, - Rada Fundacji w celu wykonywania swych zadań jest uprawniona do:
1) żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji,
2) dokonywania w każdym czasie rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
§ 19
- Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem składa się od 3 do 6 osób.
- Kadencja Zarządu trwa 4 lata.
- Członkostwo w Zarządzie Fundacji ustaje z chwilą upływu kadencji, rezygnacji, śmierci członka lub odwołania.
- Członków pierwszego Zarządu na okres pierwszej 4 letniej kadencji powołuje Fundator.
- Kolejny skład Zarządu powoływany jest przez Radę Fundacji.
- Członkowie Zarządu mogą pełnić swoje funkcje przez nieograniczoną liczbę kadencji.
- Przed upływem kadencji członkostwo w Zarządzie ustaje z chwilą rezygnacji lub śmierci Członka Zarządu.
- Zarząd Fundacji w całości lub jego poszczególni członkowie mogą być odwołani przez Radę Fundacji przed upływem kadencji na podstawie uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady.
- Członkowie Zarządu Fundacji nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem
za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe. - Szczegółowy tryb działania Zarządu określa „ Regulamin Zarządu Fundacji”.
§ 20
- Zarząd Fundacji kieruje jej działalnością oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
§ 21
Do kompetencji Zarządu Fundacji należy:
1) kierowanie bieżącą działalnością Fundacji oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
2) zarząd majątkiem i funduszami Fundacji,
3) podejmowanie decyzji w sprawie darowizn, spadków, zapisów, subwencji
i dotacji,
4) opracowywanie rocznych i wieloletnich programów działania fundacji,
5) ustalanie zasad wynagradzania, wielkości środków na wynagrodzenia i nagrody dla pracowników Fundacji oraz osób współpracujących z Fundacją na podstawie umów cywilnoprawnych,
6) podejmowanie uchwał o zakresie i rodzaju prowadzonej działalności nieodpłatnej, odpłatnej w obszarze działalności pożytku publicznego,
7) sporządzanie sprawozdania finansowego Fundacji wymaganego przepisami o rachunkowości i rocznego sprawozdania z działalności fundacji zgodnie
z ustawą o fundacjach oraz ustawą o działalności pożytku publicznego
i wolontariacie w terminie do dnia 31 marca za rok ubiegły, a następnie przedkładanie ich do rozpatrzenia przez Radę Fundacji,
8) uchwalanie regulaminów i aktów wewnętrznych nie przewidzianych w statucie do kompetencji Rady Fundacji,
9) podejmowania decyzji o rozpoczęciu działalności gospodarczej i organizacji tej działalności,
10) występowanie do Rady Fundacji z wnioskami w sprawie zmian w statucie, połączenia, utworzenia oddziału Fundacji lub likwidacji Fundacji.
§ 22
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym przy obecności co najmniej 2/3 liczby Członków Zarządu.
- Każdy Członek Zarządu ma jeden głos. W przypadku równego podziału głosów, rozstrzyga głos Prezesa Zarządu Fundacji.
- Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez Prezesa Zarządu lub dwóch Członków Zarządu.
- Z każdego posiedzenia Zarządu sporządza się protokół podpisany przez członków zarządu obecnych na posiedzeniu.
- Posiedzenia Zarządu zwoływane są w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu.
- Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą praw należących do zadań Fundacji.
§ 23
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji z zastrzeżeniem ust. 2, składają dwaj członkowie Zarządu działający łącznie.
- W sprawach dotyczących zatrudniania pracowników oraz w sprawach związanych
z zaciąganiem zobowiązań w wysokości nie przekraczającej 5000,00 (pięć tysięcy 00/100) zł oświadczenia woli w imieniu fundacji może składać jednoosobowo Prezes Fundacji. - W umowie między Fundacją, a Członkami Zarządu, Fundację reprezentuje pełnomocnik powołany na podstawie uchwały Rady Fundacji.
§ 24
Zarząd Fundacji odpowiada przed Radą Fundacji za realizację celów statutowych Fundacji oraz za prawidłowość i celowość (racjonalność) działań podejmowanych przez Fundację.
ROZDZIAŁ V
DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA FUNDACJI
§ 25
- Fundacja może prowadzić w kraju i za granicą, działalność gospodarczą
w następującym przedmiocie (według PKD 2007):
1) 68 20 Z – Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.
2) 85 59 B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
3) 86 90 E – Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana.
4) 18.1 Drukowanie i działalność usługowa związana z poligrafią.
5) 58.1 Wydawanie książek i periodyków oraz pozostała działalność wydawnicza
z wyłączeniem w zakresie oprogramowania.
6) 93.29.Z Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna.
7) 32.40.Z Produkcja gier i zabawek.
8) 47.19.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach.
9) 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. - Zarząd Fundacji określa zasady, rozmiary i zakres prowadzenia działalności gospodarczej przez Fundację.
- Fundacja będzie prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie, jako działalność uboczna, w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych.
.
ROZDZIAŁ VI
ZMIANA STATUTU FUNDACJI I LIKWIDACJA FUNDACJI
§ 26
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana, lub
w razie wyczerpania jej środków finansowych i majątku. - Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundacji na wniosek Zarządu Fundacji. Uchwała wymaga jednomyślności członków Rady Fundacji.
- Rada Fundacji powołuje i odwołuje likwidatora Fundacji.
- Majątek pozostały po likwidacji Fundacji w pierwszej kolejności powinien zostać przekazany na rzecz Polskiego Związku Głuchych.
§ 27
- Zmiany w statucie Fundacji dokonuje Rada Fundacji z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu Fundacji.
- Uchwały Rady Fundacji w sprawie zmiany statutu zapadają większością 2/3 głosów oddanych przy obecności wszystkich członków Rady.
§ 28
- Nadzór nad działalnością Fundacji sprawuje minister właściwy ds. edukacji.
- Fundacja składa właściwemu ministrowi corocznie do dnia 31 marca, sprawozdanie
ze swojej działalności za roku ubiegły.
Strona powstała w ramach projektu „Mój powiat – jest PJM?”, realizowanego z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego przez Islandię, Lichtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.