STATUT

FUNDACJI Rozwoju Edukacji Głuchych

ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

  1. Fundacja pod nazwą Fundacja Rozwoju Edukacji Głuchych zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki zwany dalej Fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Agnieszkę Grosicką, w kancelarii notarialnej w Łodzi w dniu 26 marca 2014r. działa na podstawie polskiego prawa w szczególności przepisów ustawy z dnia 06 kwietnia 1984 roku o fundacjach (Dz. U. z 1991r. nr 46 poz. 203) oraz niniejszego Statutu.

§ 2

Fundacja uzyskuje osobowość prawną z dniem wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia.

§ 3

Siedzibą Fundacji jest Miasto Łódź

§ 4

  1. Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
  2. Czas trwania Fundacji jest nieokreślony.
  3. W zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
  4. W zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów Fundacja może powoływać oddziały i filie a także przystępować do spółek i fundacji. Realizacja zadań statutowych Fundacji może być prowadzona we współpracy z innymi podmiotami, w tym w szczególności poprzez wspieranie przez Fundację innych organizacji pożytku publicznego.
  5. Fundacja może być członkiem organizacji krajowych i zagranicznych o tych samych lub podobnych celach działania, może także inicjować oraz uczestniczyć w tworzeniu organizacji zrzeszających podmioty realizujące cele zbliżone do statutowych celów Fundacji, realizując tym samym postulaty idei partnerstwa publiczno – prywatnego.
  6. Dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działalność innych podmiotów prowadzących działalność zbieżną z celami Fundacji, w tym przede wszystkim Oddział Łódzki Polskiego Związku Głuchych.
  7. Fundacja może być członkiem wspierającym stowarzyszenia i inne organizacje.
  8. Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
  9. Nadzór nad działalnością Fundacji sprawuje Minister właściwy ds. edukacji.

§ 5

Fundacja ma prawo używania pieczęci zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

§ 6

Fundacja może ustanawiać odznaczenia, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym realizacji celów statutowych Fundacji.

ROZDZIAŁ II
CELE I DZIAŁANIA FUNDACJI ORAZ SPOSOBY ICH REALIZACJI

§ 7

Celem Fundacji jest poprawa jakości i efektywności systemu oświaty, szkolnictwa wyższego
i szkoleń dla osób głuchych w Polsce oraz wprowadzenie edukacji dwujęzycznej dla osób głuchych w Polsce.
§ 8

  1. Fundacja realizuje swoje cele statutowe w Polsce i zagranicą poprzez:
    1) prowadzenie projektów edukacyjnych lokalnych, ponadlokalnych oraz międzynarodowych
    2) Prowadzenie szkół i form szkoleniowych dla osób głuchych i ich rodzin,
    3) Kształcenie nauczycieli i tłumaczy polskiego języka migowego,
    4) organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej i doradczej;
    5) prowadzenie poradnictwa obywatelskiego, prawnego, pedagogicznego, psychologicznego oraz socjalnego
    6) prowadzenie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem osób z uszkodzonym słuchem,
    7) prowadzenie i organizowanie szkoleń, warsztatów, seminariów,
    8) propagowanie idei integracji europejskiej,
    9) wspieranie i organizowanie działań na rzecz edukacji dzieci, młodzieży i kształcenia ustawicznego osób dorosłych,
    10) rozwijanie zainteresowań i wyrównywanie szans dzieci i młodzieży,
    11) propagowanie i organizowanie wymiany międzykulturowej, w szczególności poprzez organizację wyjazdów, warsztatów, prelekcji,
    12) organizowanie i prowadzenie działalności szkoleniowej w różnych formach szkolnych i pozaszkolnych w zakresie służącym realizacji celów określonych w niniejszym statucie,
    13) wspieranie inicjatyw i projektów młodzieżowych grup nieformalnych,
    14) wspieranie działań na rzecz przedsiębiorczości młodzieży i dorosłych,
    15) prowadzenie i wspieranie działalności medycznej, opiekuńczej, oświatowo
    – kulturalnej,
    16) prowadzenie i wspieranie działalności w zakresie ochrony i promocji zdrowia oraz profilaktyki zdrowotnej i społecznej,
    17) współpracę ze środkami masowego przekazu, z władzami lokalnymi
    i samorządowymi oraz lokalnymi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi,
    18) tworzenie sieci lokalnych i międzynarodowych,
    19) organizowanie i finansowanie kolonii, wycieczek i obozów dla dzieci i młodzieży,
    20) organizowanie imprez i zawodów sportowych,
    21) opiekę i pomoc społeczną, działania charytatywne,
    22) wspierające funkcjonowanie Fundacji i podległych jej podmiotów,
    w szczególności administracyjno – koordynujące, księgowe i monitorujące, niezbędne do pozyskiwania i rozliczania otrzymanych środków finansowych,
    23) prowadzenie działalności wydawniczej i informacyjno – promocyjnej, kampanii marketingowych, reklamowych, informacyjnych i społecznych w zakresie służącym realizacji celów określonych w niniejszym statucie,
    24) oddziaływanie na zmiany legislacyjne na obszarze lokalnym i ogólnokrajowym
    25) dostarczanie sprzętu rehabilitacyjnego i innych środków niezbędnych do życia i pracy osób niepełnosprawnych;
    26) wspieranie osób niepełnosprawnych w przechodzeniu na otwarty rynek pracy;
    27) pomoc w przystosowaniu stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych;
    28) szkolenie i doskonalenie zawodowe osób niepełnosprawnych;
    29) dostosowanie lokali mieszkalnych i innych obiektów do potrzeb osób niepełnosprawnych.
  2. Działalność fundacji o której mowa w ust. 1 ma charakter niedochodowy.

§ 9

  1. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą służącą realizacji jej celów statutowych. Fundacja nie działa w celu osiągnięcia zysku. Osiągany dochód będzie
    w całości przeznaczany na realizację celów statutowych Fundacji oraz pokrywanie kosztów jej działalności.

ROZDZIAŁ III
MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI

§ 10

  1. Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 2 000,00 złotych (słownie: dwa tysiące złotych), a także inne prawa majątkowe i środki finansowe nabyte przez Fundację w toku działania.
  2. Realizacja celów fundacji finansowana jest z funduszu oraz z dochodów uzyskanych przez Fundację na zasadach przewidzianych w nin. statucie.

§ 11

Dochody Fundacji pochodzą z:
a) darowizn, spadków, zapisów,
b) sponsoringu,
c) dotacji, subwencji oraz grantów,
d) dobrowolnych darów pieniężnych i niepieniężnych osób trzecich,
e) dochodów ze zbiórek publicznych,
f) dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego,
g) wpływów z programów celowych,
h) ofiarności publicznej,
i) odsetek od wkładów na rachunkach bankowych,
j) dochodów z działalności gospodarczej.

§ 12

W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd Fundacji może odrzucić spadek gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku przewyższa długi spadkowe.
§ 13

  1. Fundacja nie może udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań własnym majątkiem w stosunku do członków organów, wolontariuszy i pracowników oraz osób, z którymi pozostają oni w związku małżeńskim, wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
  2. Fundacja nie może przekazywać własnego majątku na rzecz członków organów, wolontariuszy i pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli to przekazanie następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
  3. Fundacja nie może zezwolić na wykorzystanie jej majątku na rzecz członków organów, wolontariuszy i pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że takie wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji.
  4. Fundacja nie może dokonywać zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji, wolontariusze
    i pracownicy oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

§ 14

  1. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej i działalności gospodarczej Fundacji ustala Zarząd, muszą one być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa oraz niniejszym Statutem.
  2. Fundacja odpowiada całym swoim majątkiem za zobowiązania.
  3. Majątek Fundacji może być lokowany w prowadzonych przez Fundację przedsięwzięciach.
  4. Jeżeli będzie to wymagane przez przepisy prawa, przed rozpoczęciem działalności
    w danym zakresie Fundacja uzyska wymagane zezwolenie, koncesje lub upoważnienie.

ROZDZIAŁ IV
ORGANY FUNDACJI

§ 15

  1. Organami Fundacji są Zarząd Fundacji i Rada Fundacji.
  2. Pierwszy Zarząd i Radę Fundacji wskazuje Fundator.
  3. Członkowie Zarządu mogą być zatrudnieni przez Fundację i otrzymywać z tego tytułu wynagrodzenie.
  4. Członkiem Zarządu Fundacji nie może być osoba, która była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  5. Członkowie Rady Fundacji nie pobierają wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach tego organu z wyjątkiem zwrotu udokumentowanych wydatków z tytułu uczestnictwa
    w pracach Rady, w tym kosztów podróży.
  6. Fundacja nie może przekazywać majątku Fundacji na rzecz członków Zarządu Fundacji, członków Rady Fundacji lub pracowników Fundacji, oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.

§ 16

  1. Rada Fundacji jest organem stanowiącym, kontroli i nadzoru, odrębnym od organu zarządzającego i nie podległym mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru oraz posiada uprawnienia inicjatywne i opiniodawcze.
  2. Rada składa się od 3 do 6 członków.
  3. W pierwszy skład Rady Fundacji wchodzą przedstawiciele wybrani przez Fundatora.
  4. Członkostwo w Radzie ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji, odwołania lub śmierci członka Rady.
  5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Rada Fundacji może odwołać członka Rady
    i pozbawić go członkostwa na podstawie uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady Fundacji.
  6. Członków Rady Fundacji wybiera Rada Fundacji na miejsce osób, które zrezygnowały z członkostwa lub utraciły członkostwo w Radzie.
  7. Członkowie Rady Fundacji:
    a) nie mogą być członkami Zarządu Fundacji ani pozostawać z członkami Zarządu Fundacji w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
    b) nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
    c) za wykonywanie funkcji Członka Rady Fundacji oraz za udział w posiedzeniach członkowie Rady Fundacji nie otrzymują wynagrodzenia.
  8. Przed powołaniem członków Rady Fundacji składają oni oświadczenia o spełnieniu wymogów określonych w ust. 7 pkt. a i b.
  9. Rada Fundacji wybiera przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.

§ 17

  1. Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku,
  2. Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu lub członka Rady Fundacji, zgłoszony na piśmie.
  3. O terminie posiedzenia Rady Fundacji i porządku obrad zawiadamia się wszystkich członków Rady Fundacji,
  4. Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów oddanych przy obecności przynajmniej 2/3 członków Rady, w razie równej ilości głosów rozstrzyga glos Przewodniczącego.
  5. Z posiedzeń Rady Fundacji sporządza się protokół.
  6. Szczegółowy tryb działania Rady Fundacji określa „Regulamin Rady Fundacji”.

§ 18

  1. Do zadań Rady Fundacji należy:
    1) powoływanie i odwoływanie Prezesa i członków Zarządu,
    2) podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalanie ich wynagrodzenia,
    3) powoływanie Pełnomocnika do zawierania umów z członkami Zarządu Fundacji,
    4) wytyczanie głównych kierunków działania Fundacji,
    5) zatwierdzanie opracowanych przez Zarząd Fundacji programów działania Fundacji,
    6) uchwalanie zmian statutu Fundacji,
    7) podejmowanie uchwał w sprawie połączenia lub likwidacji fundacji ,
    8) podejmowanie uchwał w sprawie utworzenia oddziałów fundacji. spółek oraz przystąpienia do spółek już istniejących,
    9) ocena prawidłowego wykorzystywania majątku i środków finansowych fundacji.
    10) ocena pracy Zarządu, przyjmowanie rocznych sprawozdań lub bilansu i udzielnie członkom zarządu absolutorium,
    11) uchwalanie Regulaminu Rady Fundacji oraz zatwierdzanie proponowanego przez Zarząd Regulaminu Zarządu Fundacji .
    12) ustalanie wynagrodzeń członków Zarządu Fundacji oraz wytycznych co do wysokości wynagrodzeń pracowników Fundacji oraz innych osób współpracujących z fundacją na podstawie umów cywilno-prawnych,
    13) kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji,
    14) wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez Zarząd,
  2. Rada Fundacji w celu wykonywania swych zadań jest uprawniona do:
    1) żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji,
    2) dokonywania w każdym czasie rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.

§ 19

  1. Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem składa się od 3 do 6 osób.
  2. Kadencja Zarządu trwa 4 lata.
  3. Członkostwo w Zarządzie Fundacji ustaje z chwilą upływu kadencji, rezygnacji, śmierci członka lub odwołania.
  4. Członków pierwszego Zarządu na okres pierwszej 4 letniej kadencji powołuje Fundator.
  5. Kolejny skład Zarządu powoływany jest przez Radę Fundacji.
  6. Członkowie Zarządu mogą pełnić swoje funkcje przez nieograniczoną liczbę kadencji.
  7. Przed upływem kadencji członkostwo w Zarządzie ustaje z chwilą rezygnacji lub śmierci Członka Zarządu.
  8. Zarząd Fundacji w całości lub jego poszczególni członkowie mogą być odwołani przez Radę Fundacji przed upływem kadencji na podstawie uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady.
  9. Członkowie Zarządu Fundacji nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem
    za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  10. Szczegółowy tryb działania Zarządu określa „ Regulamin Zarządu Fundacji”.

§ 20

  1. Zarząd Fundacji kieruje jej działalnością oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

§ 21

Do kompetencji Zarządu Fundacji należy:
1) kierowanie bieżącą działalnością Fundacji oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
2) zarząd majątkiem i funduszami Fundacji,
3) podejmowanie decyzji w sprawie darowizn, spadków, zapisów, subwencji
i dotacji,
4) opracowywanie rocznych i wieloletnich programów działania fundacji,
5) ustalanie zasad wynagradzania, wielkości środków na wynagrodzenia i nagrody dla pracowników Fundacji oraz osób współpracujących z Fundacją na podstawie umów cywilnoprawnych,
6) podejmowanie uchwał o zakresie i rodzaju prowadzonej działalności nieodpłatnej, odpłatnej w obszarze działalności pożytku publicznego,
7) sporządzanie sprawozdania finansowego Fundacji wymaganego przepisami o rachunkowości i rocznego sprawozdania z działalności fundacji zgodnie
z ustawą o fundacjach oraz ustawą o działalności pożytku publicznego
i wolontariacie w terminie do dnia 31 marca za rok ubiegły, a następnie przedkładanie ich do rozpatrzenia przez Radę Fundacji,
8) uchwalanie regulaminów i aktów wewnętrznych nie przewidzianych w statucie do kompetencji Rady Fundacji,
9) podejmowania decyzji o rozpoczęciu działalności gospodarczej i organizacji tej działalności,
10) występowanie do Rady Fundacji z wnioskami w sprawie zmian w statucie, połączenia, utworzenia oddziału Fundacji lub likwidacji Fundacji.

§ 22

  1. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym przy obecności co najmniej 2/3 liczby Członków Zarządu.
  2. Każdy Członek Zarządu ma jeden głos. W przypadku równego podziału głosów, rozstrzyga głos Prezesa Zarządu Fundacji.
  3. Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez Prezesa Zarządu lub dwóch Członków Zarządu.
  4. Z każdego posiedzenia Zarządu sporządza się protokół podpisany przez członków zarządu obecnych na posiedzeniu.
  5. Posiedzenia Zarządu zwoływane są w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
  6. O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu.
  7. Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą praw należących do zadań Fundacji.

§ 23

  1. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji z zastrzeżeniem ust. 2, składają dwaj członkowie Zarządu działający łącznie.
  2. W sprawach dotyczących zatrudniania pracowników oraz w sprawach związanych
    z zaciąganiem zobowiązań w wysokości nie przekraczającej 5000,00 (pięć tysięcy 00/100) zł oświadczenia woli w imieniu fundacji może składać jednoosobowo Prezes Fundacji.
  3. W umowie między Fundacją, a Członkami Zarządu, Fundację reprezentuje pełnomocnik powołany na podstawie uchwały Rady Fundacji.

§ 24

Zarząd Fundacji odpowiada przed Radą Fundacji za realizację celów statutowych Fundacji oraz za prawidłowość i celowość (racjonalność) działań podejmowanych przez Fundację.

ROZDZIAŁ V
DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA FUNDACJI

§ 25

  1. Fundacja może prowadzić w kraju i za granicą, działalność gospodarczą
    w następującym przedmiocie (według PKD 2007):
    1) 68 20 Z – Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.
    2) 85 59 B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
    3) 86 90 E – Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana.
    4) 18.1 Drukowanie i działalność usługowa związana z poligrafią.
    5) 58.1 Wydawanie książek i periodyków oraz pozostała działalność wydawnicza
    z wyłączeniem w zakresie oprogramowania.
    6) 93.29.Z Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna.
    7) 32.40.Z Produkcja gier i zabawek.
    8) 47.19.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach.
    9) 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.
  2. Zarząd Fundacji określa zasady, rozmiary i zakres prowadzenia działalności gospodarczej przez Fundację.
  3. Fundacja będzie prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie, jako działalność uboczna, w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych.

.
ROZDZIAŁ VI

ZMIANA STATUTU FUNDACJI I LIKWIDACJA FUNDACJI

§ 26

  1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana, lub
    w razie wyczerpania jej środków finansowych i majątku.
  2. Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundacji na wniosek Zarządu Fundacji. Uchwała wymaga jednomyślności członków Rady Fundacji.
  3. Rada Fundacji powołuje i odwołuje likwidatora Fundacji.
  4. Majątek pozostały po likwidacji Fundacji w pierwszej kolejności powinien zostać przekazany na rzecz Polskiego Związku Głuchych.

§ 27

  1. Zmiany w statucie Fundacji dokonuje Rada Fundacji z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu Fundacji.
  2. Uchwały Rady Fundacji w sprawie zmiany statutu zapadają większością 2/3 głosów oddanych przy obecności wszystkich członków Rady.

§ 28

  1. Nadzór nad działalnością Fundacji sprawuje minister właściwy ds. edukacji.
  2. Fundacja składa właściwemu ministrowi corocznie do dnia 31 marca, sprawozdanie
    ze swojej działalności za roku ubiegły.

Strona powstała w ramach projektu „Mój powiat – jest PJM?”, realizowanego z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego przez Islandię, Lichtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.

logo programu Aktywni Obywatele