Projekt polega na sprawdzeniu dostępności instytucji samorządowych w województwie łódzkim dla klienta głuchego, a także znalezieniu sposobu, aby tę dostępność poprawić. Projekt dotyczy różnych instytucji – od urzędu gminy czy powiatu poprzez urząd pracy, poradnię psychologiczno-pedagogiczną, muzeum regionalne czy ośrodek kultury, po szpital powiatowy czy komendę policji.
Najważniejsze osoby w projekcie to self-adwokaci. Osoby głuche, które zglosiły się do tej roli. Szkolą się, a potem odwiedzą instytucje i sprawdzą ich dostępność. Kolejną ważną osobą jest mentor, Maciej Kowalski, który współprowadził warsztaty dla self-adwokatów i będzie dalej wspierać podczas wizyt w instytucjach. Inna ważna osoba w projekcie to trener na warsztatach dla self-adwokatów: Michał Łach. Koordynacją i ankietyzacją instytucji zajmuje się Ewa Twardowska.
Warsztaty dla self-adwokatów – 36 godzin zajęć, w tym 18 godzin zajęć zdalnych, 12 godzin zajęć na żywo i 6 godzin zajęć praktycznych – próbne wyjścia do instytucji; ankiety wśród instytucji – koordynatorka przeprowadzi ankiety w co najmniej 200 instytucjach samorządowych różnego rodzaju; wzór ankiety znajdziesz w zakładce produkty; wizyty w instytucjach – 10 self-adwokatów odwiedzi łącznie 50 instytucji w województwie łódzkim. W każdej z nich zobaczą, czy jest realizowane prawo związane z dostępnością, czyli np. ustawa o języku migowym czy ustawa o dostępności; rekomendacje dla instytucji – po ankietach i wizytach będziemy szukać sposobu na poprawę dostępności dla głuchego klienta tam, gdzie będzie niewystarczająca.
Powstaje broszura, którą wydrukujemy w 300 egzemplarzach i roześlemy do instytucji w województwie łódzkim. Broszura będzie zawierać: raport z ankietyzacji i wizyt oraz rekomendacje dla instytucji. Broszura będzie dostępna w PJM, w zakładce produkty.
Strona powstała w ramach projektu „Mój powiat – jest PJM?”, realizowanego z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego przez Islandię, Lichtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.